Wednesday, September 25, 2013

Bulatan Gembira: Kisah Mus'ab Bin Umair


Kisah Mus'ab bin Umair, salah seorang sahabat Rasulullah S.A.W, seorang da'ie mujahid; sahabat yang syahid semasa di Perang Uhud; yang mana beliau bermati-matian mempertahankan panji milik tentera Islam di Perang Uhud sehinggakan apabila dipenggal kedua-dua tangannya, beliau masih lagi menegakkan panji Islam menggunakan saki baki lengan yang masih ada di badannya demi mempertahankan panji Islam. 


Kisah ini diceritakan dan dikongsikan bersama oleh naqibah di dalam sesi bulatan gembira seusai solat maghrib tadi dan benar-benar menyentuh hatiku.. AKu terasa sudah jatuh cinta dengan Mus'ab bin Umair.. itu baru kisah Mus'ab Bin Umair, malah banyak lagi kisah para sahabat Rasulullah S.A.W. yang mengundang debaran di hati kecil ini.. Apatah lagi kisah tentang Rasulullah S.A.W. sendiri, nabi Allah yang amat kita sanjungi dan cintai..

Tiba-tiba, hati kecilku berbisik, mampukah aku mempertahankan islam sebagaimana para syuhada' yang kucintai itu mempertahankannya? Mampukah aku? Tepuk dada, tanya IMAN.. Semoga Allah mengurniakan kekuatan kepadaku dan seluruh umat Islam untuk berjuang mempertahankan agama Allah ini.. Amin..

No comments:

Post a Comment